Niezależnie od uprawianej dyscypliny – MTB, szosa, turystyka, miasto – zamontowanie dobrego systemu oświetlenia w rowerze jest niezbędne, aby widzieć i być widzianym. Władza, autonomia, lokalizacja i przestrzeń to elementy, które należy wziąć pod uwagę. Jednak bardzo trudno jest zebrać je wszystkie w całość wśród mnogości produktów i różnych jednostek miar stosowanych przez producentów. Oto kilka wskazówek, jak wybrać najbardziej odpowiednie urządzenia.
CHARAKTERYSTYKA ŚWIATEŁ
- Różne jednostki miary: lux, lumen.
- Różne rodzaje lamp: klasyczna żarówka, halogen, led.
-
Rodzaj zasilania: baterie, akumulatorki, dynamo, rower elektryczny.
- Tryby oświetlenia
-
Rodzaje instalacji
WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ O OŚWIETLENIU ROWEROWYM
W zależności od producenta i produktów, moc oświetlenie może być wyrażona w luksach lub lumenach. Choć te dwie jednostki nie odnoszą się do tego samego pojęcia, są komplementarne. Lumen (lm) to jednostka mocy, która mierzy strumień świetlny, jaki światło może wytworzyć we wszystkich kierunkach. Wartość ta jest taka sama niezależnie od odległości od oświetlanego obiektu i może być dostarczana przez diodę LED lub przez samo światło. W tym przypadku wartość jest niższa, ponieważ światło traci moc w miarę przechodzenia przez soczewkę. Jest to jednak wartość najbliższa rzeczywistości, gdyż tylko ona może być postrzegana przez ludzkie oko. Więcej informacji na stronie https://www.ksiegarka.pl/zakupy/oswietlenie-rowerowe-o-czym-musisz-pamietac
Natomiast luks (lx) jest jednostką mierzącą oświetlenie powierzchni (drogi, drzewa), czyli liczbę lumenów otrzymywanych na metr kwadratowy. Wartość ta zmienia się w zależności od odległości od źródła oświetlenie lub jakości obiektywu. W rzeczywistości 1 luks = 1 lumen/m². Wartość luksów mierzy się zazwyczaj w odległości od 1 do 10 metrów.
Musimy również zwrócić uwagę na kandelabry, które reprezentują natężenie oświetlenie wychodzące ze źródła. Ale ten pomiar jest coraz rzadziej stosowany przez producentów.
Jeśli dane wyrażone są tylko w luxach, ważne jest, aby znać odległość, przy której ta wartość została obliczona. Interesujące byłoby również poznanie średnicy wiązki oświetlenie, gdy źródło znajduje się w odległości 1 lub 10 metrów, aby znaleźć światło, które najlepiej pasuje do danej dyscypliny. Tak więc dwa oświetlenie mogą osiągnąć tę samą liczbę luksów na 10 metrach, ale lumeny nie są nawet zbliżone. W tym przypadku dodatkowe lumeny tworzą szerszą wiązkę, która pokrywa jeszcze większy obszar.
Dodatkowa moc może być wykorzystana do oświetlenia dalszego, szerszego lub obu w zależności od przypadku i potrzeby. Mocne światło ma jasny cel, oświetlić drogę lub ścieżkę na co najmniej 20 metrów, ale łącznie z krawędziami, aby zapewnić jak najpełniejszy i bezpieczny widok. Trudność polega na uzyskaniu odpowiednio szerokiej wiązki bez rozpraszania oświetlenie i utrzymaniu silnego oświetlenia w centrum.
Rodzaje świateł
Istnieją trzy rodzaje świateł:
- Klasyczne światło żarówkowe jest najbardziej przystępne, ponieważ jego technologia jest najprostsza. Ale moc zwykle ogranicza, a oświetlenie jest słabej jakości. Jest on stosowany tylko w zespołach modeli podstawowych.
- Żarówki halogenowe mogą pracować w wyższej temperaturze niż tradycyjne żarówki, dzięki czemu są bardziej wydajne niż standardowe reflektory. Zużywają one jednak dużo energii i są stopniowo zastępowane przez diody LED.
- Żarówki LED są aktualnym wzorcem. W rzeczywistości mają one znacznie dłuższą żywotność (około 100 000 godzin) i mogą wytwarzać więcej oświetlenie niż halogeny lub standardowe żarówki, zużywając przy tym mniej energii.
RODZAJE OŚWIETLENIA
Lampy coraz częściej mają coraz więcej rodzajów oświetlenia, aby dostosować się do wszystkich możliwych sytuacji: w zależności od tego, jak chcesz widzieć lub być widziany, czy jeździsz w dobrze oświetlonym terenie miejskim, czy w lesie, czy jeździsz w dzień (aby zwrócić uwagę innych użytkowników drogi), czy w nocy….
Zwykle tryby stałe lub ciągłe są najlepsze do widzenia, natomiast tryby migające są mniej podświetlone, ale przyciągają większą uwagę innych pojazdów. Zużywają też mniej energii, co pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości baterii. Wybierając lampkę, przyjrzyj się dokładnie różnym trybom oświetlenia, mocy i zasięgowi, jaki obiecują. Nie ma sensu wybierać lampki z dużą ilością opcji, jeśli np. zamierzasz odbywać tylko krótkie podróże w terenie miejskim.
Są też lampki rowerowe z radarem. Te najwyższej klasy modele mogą być połączone z GPS i doskonale nadają się do jazdy na rowerze. Intensywność wiązki oświetlenie zmienia się w zależności od prędkości roweru, innych pojazdów i oświetlenia otoczenia. Światło świeci mniej lub bardziej daleko, gdy hamujesz lub zatrzymujesz się.
Gdzie i jak umieścić oświetlenie?
Po pierwsze, oto co mówią przepisy o oznakowaniu rowerów:
– Co najmniej 1 światło żółto-białe (reflektor) i 1 biały reflektor z przodu.
– Co najmniej 1 światło czerwone (pilotujące) i 1 czerwone światło odblaskowe z tyłu. Kąt padania oświetlenie musi wynosić co najmniej 120°.
– Co najmniej 1 pomarańczowe światło odblaskowe na każdym pedale i po bokach (szprychy lub opony).
Przepisy ruchu drogowego nie zawierają informacji o mocy oświetlenie ani o zasilaniu.