Skocz do zawartości

Poradnik konfiguracji powiadomień w systemie DSM


limak

Posiadając urządzenia, którym powierzamy nasze cenne dane powinniśmy również zadbać o ich „kondycję” oraz bezpieczeństwo. Na szczęście nie musi się to wiązać z codziennym ślęczeniem nad logami  System DSM umożliwia przesyłanie wielu różnych powiadomień za pomocą poczty e-mail, SMS-em czy wykorzystując usługę „push”. Ze względu na moje ograniczenia, w tym poradniku opiszę konfigurację powiadomień e-mail oraz „push”.

W celu ich ustawienia należy przejść do panelu sterowania:

synonotify1-min.thumb.jpg.ab108b216d0641e8fbc8d3d4d2b90c72.jpg

Następnie wybieramy „Powiadomienia”:

synonotify2-min.thumb.jpg.17685c3916df7de150123f98a2aed6cf.jpg

Otworzy nam się panel sterowania z ustawieniami Powiadomień. Jako, że dla powiadomień e-mail należy powiązać swoje konto pocztowe z usługą Synology, proponuję założyć osobnego maila specjalnie do tego celu.

Zaznaczamy opcję „Włącz powiadomienia e-mail” i konfigurujemy usługę:

synonotify3-min.thumb.jpg.c21fc7c2f088c8fdd2c90a2f43bdf9eb.jpg

W polu „Adres e-mail odbiorcy” możemy wprowadzić maksymalnie dwa adresy e-mail (oddzielone średnikiem), na które będą przesyłane powiadomienia. Następnie wybieramy dostawcę usług mailowych: Gmail, Yahoo!, Outlook, QQ bądź niestandardowy serwer SMTP.

W tym przypadku konfigurację oprę o Gmail, natomiast w przypadku pozostałych trzech wpisujemy adres e-mail oraz hasło do naszej skrzynki pocztowej (najlepiej dedykowanej).

Klikamy więc „Zaloguj w usłudze Gmail”. Pojawi się okno logowania, gdzie wprowadzamy dane logowania do konta pocztowego.  Gdy pojawi się okno z pytaniem odnośnie zezwolenia usłudze Synology na dostęp do konta Gmail, klikamy zezwól:

synonotify4-min.thumb.jpg.28addb03e1894cfbb96e54f55ddc0a5f.jpg

Finalnie powinien pojawić się komunikat z informacją „Synology SMTP Notifications przekieruje ważne informacje do….” oraz, że usługa ta została pomyślnie uwierzytelniona.  Na końcu możemy wysłać testowego maila w celu weryfikacji poprawności konfiguracji.

Aby skonfigurować niestandardowy serwer SMTP należy uzupełnić następujące pola:

synonotify5-min.thumb.jpg.9b58dd78bdfe41bed7611c8291f78e66.jpg

  • W polu „Serwer SMTP” należy wpisać nazwę bądź adres IP serwera SMTP
  • Jeżeli port jest inny niż domyślny, w polu „Port SMTP” trzeba go zmienić
  • W przypadku wymaganego uwierzytelnienia zaznaczamy tę opcję i wprowadzamy Nazwę użytkownika oraz hasło do konta na serwerze e-mail
  • Zaznaczamy opcję „Wymagaj bezpieczne połączenie (SSL/TLS)” o ile serwer ma skonfigurowaną opcję szyfrowania
  • Można dostosować nazwę nadawcy wyświetlaną w wiadomościach e-mail. Wystarczy uzupełnić pole „Imię i nazwisko nadawcy”
  • Tak samo jest w przypadku adresu e-mail nadawcy. Jeżeli pole te pozostanie puste, będzie użyty pierwszy adres e-mail z pola odbiorcy.

Udało nam się pomyślnie skonfigurować powiadomienia e-mail, teraz czas na „push”. Ale co to tak właściwie znaczy? Są to tzw. notyfikacje, czyli powiadomienia wyświetlane zazwyczaj w postaci „chmurki” – okienka w przeglądarce, specjalnej aplikacji desktopowej bądź w telefonie.

DSM umożliwia integrację usługi „push” z przeglądarką Google Chrome (powyżej 35 wersji) i Safari (OS X v 10.9 i nowszych) oraz integrację z aplikacją mobilną Synology DS finder. Należy jednak sprawdzić czy urządzenie Synology NAS ma dostęp do Internetu z wykorzystaniem portu 8089.

W celu włączenia powiadomień dla Google Chrome należy zaznaczyć  „Włącz wysyłanie powiadomień na urządzenia mobilne”, a następnie kliknij Zastosuj:

synonotify6-min.thumb.jpg.629446307186f3041a15fdaa33b57a5d.jpg

Teraz możliwe jest wybranie opcji „Włącz powiadomienia przeglądarki”. Pojawi się okienko pytające o instalację Synology Browser Notification – klikamy „Zainstaluj teraz”:

synonotify5a-min.jpg.9bfec2dafe7d010a53db61ca8cd4c1b9.jpg

Teraz przeglądarka Chrome zapyta o zezwolenie instalacji tego rozszerzenia – wybieramy „Dodaj rozszerzenie”:

syno_notify5b-min.jpg.baf4bbb880430d57a2c6020d04941744.jpg

W prawym górnym rogu pojawi się ikonka rozszerzenia:

syno_notify5c-min.jpg.75ce484a9a7aa5c8ef3e277abfcb55a2.jpg

A tak wygląda powiadomienie testowe:

synonotify7-min.thumb.jpg.ea538554bc6108fa4e88a64b1dab5d22.jpg

Po kliknięciu na okienko powiadomienia, zostaniemy przeniesieni do pełnych informacji zdarzenia.

Wspominałem wcześniej również o integracji powiadomień z aplikacją DS Finder. Żeby to wykonać, po uruchomieniu tej aplikacji trzeba dodać urządzenie Synology do listy ulubionych w celu sparowania urządzenia mobilnego z Synology NAS.

Skoro już mamy poprawnie skonfigurowaną usługę powiadomień e-mail oraz push, czas na wybranie zakresu przesyłanych informacji. Poniżej przedstawiam zrzut ekranu z wszystkimi powiadomieniami:

synonotify8-min.thumb.jpg.c6ae0e3c3dd922f3aeb5f6b184cce291.jpg

Jak widać możemy wybrać, jakie powiadomienia mają przychodzić w formie e-mail, SMS bądź „push”. Widok ten uporządkujemy za pomocą rozwijalnej listy w prawym górnym rogu:

synonotify9-min.thumb.jpg.20e248fdd6d28e723963657d36910dc0.jpg

Powiadomienia można wyświetlić m.in. wg priorytetu. Oznaczone jako „krytyczne” są to informacje bardzo ważne, informujące o zdarzeniach mogących mieć wpływ na działanie urządzenia takie jak anomalia w systemie, zagrożenie bezpieczeństwa, nieaktualny system itd. Informacje te należy traktować priorytetowo. Kolejnym statusem „Informacyjne” obarczone są powiadomienia, które nie wymagają bezpośrednich działań a jedynie informują o zmianie statusu. Sugeruję, aby pierwsze z nich czyli „krytyczne” były przesyłane w formie notyfikacji w przeglądarce bądź urządzeniu mobilnym a informacje na maila – dla zachowania porządku 

Oprócz tego listę można  pogrupować wg kategorii:

  • System – informacje dotyczące błędów/zmian w systemie
  • wewnętrzna pamięć – tyczy się to zdarzeń związanych z pamięcią wewnętrzną
  • kopia zapasowa i przywracanie – również ważna kategoria zawierająca zdarzenia związane z zadaniami tworzenia bądź przywracania kopii zapasowej
  • zasilanie – zdarzenia związane z zasilaniem
  • CMS – informacje o połączeniach/rozłączeniach z hostem CMS (nieprzydatne w przypadku braku postawionego systemu zarządzania treścią)
  • zewnętrzna pamięć –  – tyczy się to zdarzeń związanych z pamięcią zewnętrzną

Ostatnią rzeczą, którą należy pamiętać zmienić (jeżeli wcześniej tego nie ustawialiśmy) to Opcje regionalne, żeby powiadomienia były w naszym ojczystym języku:

synonotify10-min.thumb.jpg.21482e15806baacb3bbcc2a005026e4f.jpg

Treść powiadomień możemy dostosować do własnych potrzeb. Wystarczy zaznaczyć temat powiadomienia a następnie kliknąć „Edytuj wiadomość”:

synonotify11-min.thumb.jpg.82f29199d96f740fbd3db9f6e648ead8.jpg

Treść powiadomień zawiera zmienne zaczynające i kończące się znakiem procentu - %. Zmienne te są skonfigurowane w systemie i w treści wiadomości będą zastąpione odpowiednimi wartościami/informacjami. Jeżeli po modyfikacji wiadomości chcemy przywrócić domyślną treść powiadomienia wystarczy kliknąć „Przywróć domyślne”.

Jak sami widzicie, warto przysiąść nad konfiguracją powiadomień gdyż zostaniemy natychmiast powiadomieni przez nasze urządzenie Synology NAS nie tylko o nagłych przypadkach ale i innych statusach urządzenia.



Reakcje użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz


Openitforum

Forum poświęcone przesyłaniu i przechowywaniu danych w małej sieci. Prezentujemy testy urządzeń oraz pomagamy w ich obsłudze i konfiguracji.
×