Skocz do zawartości
Darius121

Zyxel NSA 320

Oceń temat:

Rekomendowane odpowiedzi

Darius121

Witam, mam problem z serwerem tzn. po jakimś czasie od włączenia NAS, przestaje mieć możliwość przeglądania w otoczeniu sieciowym jego zawartości, jak również zalogowania się do NAS przez przegladarkę. Pinguje na adres serwera i wszystkie pingi przechodzą. Dodatkowo urządzenie korzystające z NAS (media player - taka przystawka do telewizora) również zamraża obraz tak jakby nie otrzymywało danych (filmu) z NAS.

Dodam że połączenie to działało około dwóch lat bezproblemowo.

W NAS zamontowane są dwa twarde dyski 1TB i 100 GB, dyski nie są najmłodsze może to ich wina ???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
house

Wygląda jak typowy błąd odczytu, skoro sieć działa a nie działają usługi zacząłbym od sprawdzenia dysków. W zyxelu jest osobny moduł DOM na system ? skoro nie możesz się zalogować do webgui to zakładam, że nie - więc ponownie - dysk. Sprawdź obydwa offline, a najszybciej pierwszy na którym był instalowany system. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121

A masz może pomysł czym te dyski przeskanować ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
house

podepnij do komputera i użyj zwykłego linuxowego bootcd (np któregokolwiek minta lub ubuntu) w którym znajdziesz program do obsługi dysków. Pokaże Ci kondycję dysku - bad sectory, stan partycji itp - będziesz mógł też ewentualnie zgrać dane na bok. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121

Ok, dziękuje spróbuję.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Idanit
Dnia 9.11.2015 o 12:36, Darius121 napisał:

po jakimś czasie od włączenia NAS

Skoro na początku działa to zrestartuj NAS-a, zaloguj się, przejdź do zakładki administracja, pamięć masowa, S.M.A.R.T. (jeśli nie masz tej zakładki to doinstaluj w pakietach) i tam sprawdź status, ewentualnie podeślij log z pełnego zestawienia.

ZyXEL NSA325 v2.png

Jeśli tu wszystko jest OK to przejdź do pamięć masowa, wolumin, zaznacz dysk i po lewej stronie naciśnij ikonkę z lupą (skanuj wolumin), ustaw automatyczną naprawę błędów i poczekaj czy po skanowaniu będzie info o naprawionych błędach.

ZyXEL NSA325 v23.png

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121

Zanim wyjąłem twarde dyski z serwera spróbowałem naprawiać je w panelu administratora (jest taka opcja w panelu) i wykazywało błędy na dyskach. Kilka razy próbowałem je naprawić ale po każdej naprawie w mniejszej lub większej ilości pojawiały się ponownie błedy aż podczas któregoś z kolei skanowania cały panel i otoczenie sieciowe zawiesiło się tak jak to było wcześniej.

Rozebrałem sprzęt próbowałem go przeskanować jakąś dystrybucją live linux i zgrać dane ale nie mogłem nic zrobić - nie miałem dostępu.

Nie mam dostępu do stacjonarnego kompa więc wszystko robię poprzez obudowę dla dysku (USB), dodatkowo nie wspomniałem że dyski włozone do NAS pracowały w systemie RAID0 (ten który łączy dwa dyski w jedną całość).

Jakieś pomysły czy jest opcja zgrania danych poprzez jakąś dystrybucje linuxa (ze srodowiskiem graficznym) i przeskanowania dysków?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Idanit
2 godziny temu, Darius121 napisał:

dyski włozone do NAS pracowały w systemie RAID0

no właśnie... po pierwsze dwa dyski dwa razy większe ryzyko awarii. Po drugie dane są przeplecione pomiędzy dyskami czyli np. część zdjęcia jest na jednym a część na drugim. Fizycznie są dwa dyski ale logicznie tylko jeden więc nie jesteś w stanie z pojedynczego dysku nic odczytać!

2 godziny temu, Darius121 napisał:

poprzez jakąś dystrybucje linuxa

NAS jest oparty na dystrybucji linuxa i wydaje mi się, że tylko NAS potrafi te dyski odczytać. Nie wiem czy Twój model ma złącze USB ale tylko backup na jakiś podpięty do niego dysk może być rozwiązaniem. 100GB to naprawdę stary dysk i to on może być winowajcą, ale tak jak napisałem, dla systemu jest podpięty tylko jeden dysk o pojemności 1,1TB

Zadzwoń pod numer +48 22 652 16 26 kiedyś pracował tam naprawdę kumaty gość, może jeszcze pracuje i coś doradzi. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121

Nie zależy mi bardzo na odzysku danych. Bardziej interesuje mnie na ten czas przeskanowanie ich pod kątem prawidłowego działania. Jakie narzędzie do tego polecacie najlepiej pod windows.

Czy wcześniej muszę przeformatować dysk na ntfsa?

Do 12 grudnia mam jeszcze gwarancję na NAS więc chciałbym mieć pewność że to nie wina NAS :-).

Edytowane przez Darius121

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Idanit

Powróć do ustawień fabrycznych wyjmij ten 100GB dysk i stwórz system od nowa. Wejdź w SMART i zobaczysz czy dysk jest OK. Zrób jeszcze raz skanowanie z naprawą. Jeśli problem się powtórzy zrób to samo z dyskiem 100GB. Nie wierze, że padły dwa dyski, więc jeśli nadal będzie problem reklamuj sprzęt.

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121

Dobry pomysł tak zrobię.:)

Dziękuje, dam znać co i jak.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121
ID Nazwa atrybutu Znacznik Wartość Najgorszy Próg Typ Zaktualizowany W przypadku niepowodzenia Surowa wartość
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022 071 057 000 Old_age Always - 29 (Min/Max 29/29)
11 Calibration_Retry_Count 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 0
188 Command_Timeout 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0
197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 1
184 End-to-End_Error 0x0033 100 100 000 Pre-fail Always - 0
195 Hardware_ECC_Recovered 0x001a 100 100 000 Old_age Always - 25569
200 Multi_Zone_Error_Rate 0x000a 100 100 000 Old_age Always - 0
198 Offline_Uncorrectable 0x0030 100 100 000 Old_age Offline - 0
12 Power_Cycle_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 572
9 Power_On_Hours 0x0032 098 098 000 Old_age Always - 9882
1 Raw_Read_Error_Rate 0x000f 099 098 051 Pre-fail Always - 1190
13 Read_Soft_Error_Rate 0x000e 100 098 000 Old_age Always - 107
196 Reallocated_Event_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 58
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 010 Pre-fail Always - 0
187 Reported_Uncorrect 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 325
183 Runtime_Bad_Block 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 6
7 Seek_Error_Rate 0x000f 100 100 051 Pre-fail Always - 0
8 Seek_Time_Performance 0x0025 100 100 015 Pre-fail Offline - 0
201 Soft_Read_Error_Rate 0x000a 253 253 000 Old_age Always - 0
10 Spin_Retry_Count 0x0033 100 100 051 Pre-fail Always - 0
3 Spin_Up_Time 0x0007 078 078 011 Pre-fail Always - 7490
4 Start_Stop_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 802
194 Temperature_Celsius 0x0022 070 056 000 Old_age Always - 30 (Min/Max 29/30)
199 UDMA_CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always - 6

Powyżej zestawienie S.M.A.R.T z serwera po zamontowaniu jednego 1 TB dysku. Czy widać jakieś problemy.

 

Dodam że skanowanie nie wyrzuciło błędów wyniki poniżej

Wyniki skanowania
e2fsck 1.41.14 (22-Dec-2010)
Przebieg 1: sprawdzanie węzłów indeksowych, bloków i rozmiarów
Przebieg 2: sprawdzanie struktury katalogów
Przebieg 3: sprawdzanie łączności katalogów
Przebieg 4: sprawdzanie liczników referencji
Przebieg 5: sprawdzanie informacji o grupach
/dev/md0: 3725/61022208 files (0.2% non-contiguous) 4031643/244061232 blocks
e2fsck -f -y return value:0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Idanit
15 godzin temu, Darius121 napisał:

Czy widać jakieś problemy.

Według mnie nie widać, wartości odczytane są wyższe niż progowe, zwrócił bym uwagę jak rosną wartości UDMA_CRC_Error_Count i Hardware_ECC_Recovered. Nie wiem jak użytkowany był dysk wcześniej bo jeśli tylko w tym NAS-ie to z zapisu wygląda jakbyś ustawił wyłączanie dysku na noc. Sprawdź po kilku godzinach wskazanie tego pierwszego atrybutu bo może to być zapowiedź końca jego żywota. Jest to wartość, która wydaje mi się, że się zeruję po każdym wyłączeniu dysku, sprawdź wskazanie po uruchomieniu dysku i po kilu godzinach.

Niestety SMART to nie jest mocno miarodajny test, każdy producent inaczej implementuje go w swoim produkcie, dlatego komunikaty typu Pre-fail czy Old_age kompletnie nic nie mówią i pojawiają się nawet w fabrycznie nowych dyskach.

Natomiast skoro poprzednio za każdym razem skanowanie wskazywało błędy a teraz nie, to jest to chyba dobry prognostyk, dla NAS-a oczywiście nie dysku ;-). Tak czy siak masz jeszcze miesiąc aby potwierdzić, że z Zyxelem wszystko w porządku.

Edytowane przez Idanit
  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Darius121

Będe zwracał na niego uwagę i dam znać co i jak.

Co do zasilanie miałem ustawione jak poniżej

Zarządzanie zasilaniem

 Wyłącz dyski twarde minut 15 minut.

Włącz miga dioda dysku twardego spania

Może od tego taka wartość.

W każdym razie dziękuje za pomoc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
glorifyday

Current_Pending_Sector rozne od 0 nie prognozuje dobrze.

Jesli dobrze rozumiem, to pre-fail i old_age nie sa atrybutami, tylko stanowia klasyfikacje atrybutow (czyli wskazuja na znaczenie zmian danego atrybutu)

(swoja droga wrzucone przez Was zrzuty ekranu z GUI tego NASa robia dobre wrazenie; moze nie wizualnym 'dopicowaniem', bo tu trudno pobic Synology, ale iloscia pokazywanych informacji i opcji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • pepe44
      Przez pepe44
      Witam, to mój pierwszy post na tym forum mimo że dosyć długo je śledzę, zawsze udawało mi się znaleźć rozwiązanie problemu ale tutaj nie mam zupełnie pojęcia co jest grane.
       
      Posiadam router ASUS AC68U który średnio radzi sobie z LTE - dołączany modem HUAWEI. Zdecydowałem się na zakup Zyxel LTE3301 ze względu na pochlebne opinie o jego wspaniałym zasięgu i stabilności pracy. Rewelacji przyznam szczerze nie było już od samego początku - tam gdzie modem HUAWEI tylko na USB bez anten zewnętrznych nie miał problemu z nawiązaniem połączenia z BTS - Zyxel wskazuje na słabe połączenie a na początku na jego brak (być może czas na inicjalizację połączenia). Mimo wszystko jak już nawiązał połączenie, to udało mi się osiągnąć na nim ponad 40Mbps co w pełni mnie zadowala (ASUS około 15Mbps ze względu na brak wsparcia 4G/LTE) . Postanowiłem sprawdzić w innej lokalizacji tam gdzie teoretycznie sygnał jest mocniejszy i tutaj moją uwagę zwróciło działanie routera - statystyki połączenia z BTS praktycznie takie same jak w pierwszy przypadku jednak szybkość internetu zwala z nóg... ping 250 (czasem speedtest  pokazywał wartości 2000ms), download jakies 0,18 Mbps - po powrocie do starej lokalizacji to samo, więc ewidentnie problem po stronie routera... Macie pomysł od czego można zacząć rozwiązywanie tego problemu ? Załączam staty z tych dwóch lokalizacji, tam gdzie teoretycznie parametry są lepsze - internet działał dramatycznie (BTS ten sam). Wcześniej, chociażby przy pierwszym podłączeniu routera, (zanim udało mi się osiągnąć 40Mbps) również miał problemy z szybkością ale zignorowałem problem bo nie miałem czasu na analizę...
       
      Będę wdzięczny za jakiekolwiek wskazówki
       
       


    • Buczacznik
      Przez Buczacznik
      Witam
       
      Chciałem prosić o radę gdzie popełniam błąd. Posiadam serwer ZyXEL NAS520 i mam problem z usługą – myZyXELcloud a konkretnie jest tak że udostępniam sobie jakieś wybrane katalogi dla tej usługi i wszystko jest ok do momentu aż odpalę na którymś telefonie aplikacje ZyXEL Drive i gdy zaloguję się do swojego serwera chwilę po tym usuwa mi uprawnienia do katalogów jakie wcześniej zaznaczyłem . Czyli na przykład udostępniam sobie katalog filmy , zaznaczam na przykład tylko do odczytu i chwile po tym jak zaloguje się zdalnie przez aplikację do serwera to te pole zostaje wyczyszczone i już nie mam udostępnionych katalogów. Używałem tej usługi cały czas i zawsze działała . Ale miałem potrzebę pełnego resetu serwera i po ponownej konfiguracji stworzył mi się taki problem
       
      Pozdrawiam
    • OpenITbot
      Przez OpenITbot
      Zyxel Communications prezentuje rozwiązanie Multy X, trójzakresowy system Mesh AC3000, który zapewnia kompleksowy zasięg sieci w całym domu.

      Multy X wykorzystuje sieciową technologię bezprzewodową Mesh, dzięki czemu zapewnia optymalny zasięg w całym domu i eliminuje tzw. martwe punkty Wi-Fi. Urządzenia Multy X automatycznie łączą się z najbliższym punktem, który posiada najlepszy sygnał. Umożliwia to bezpłatny roaming w całym domu i optymalną wydajność sieci bez konieczności manualnego przełączania się pomiędzy nadajnikami. W przeciwieństwie do tradycyjnych sieci, rozwiązanie Multy X nie ogranicza prędkości i przepustowości w wyniku powtarzania sygnału Wi-Fi między routerami i wzmacniaczami.
      Trzy zakresy to zwiększona prędkość dla urządzeń sieciowych Multy X, w przeciwieństwie do dwuzakresowych rozwiązań sieciowych, wykorzystuje trzecie pasmo do transmisji bezprzewodowej pomiędzy węzłami. Pozawala to na wyeliminowanie problemu zmniejszenia przepustowości i ogólnej wydajności sieci, jak dzieje się w przypadku standardowych rozwiązań dwupasmowych.
      Multy X zapewnia pełną przepustowość podłączonym urządzeniom w paśmie 2,4 GHz i 5 GHz, co gwarantuje maksymalną wydajność i niezawodność. Obsługa MU-MIMO dodatkowo poprawia komfort użytkowania sieci, umożliwiając Multy X łączenie się i komunikację z wieloma urządzeniami jednocześnie.
      Bezproblemowa konfiguracja Prosta i intuicyjna aplikacja na smartfon ułatwia konfigurację i zarządzanie całą domową siecią bezprzewodową Multy X. Dzięki niej skonfigurowanie sieci zajmuje zaledwie kilku minut, można łatwo zaktualizować oprogramowanie, utworzyć tymczasowy dostęp do sieci Wi-Fi lub zablokować go określonym użytkownikom.
      Bezprzewodowy system Mesh Zyxel Multy X składa się z dwóch modeli urządzeń, które razem z pojedynczymi punktami Multy X do zwiększania zasięgu dostępne są w Polsce od stycznia 2018 roku.
       
      Więcej informacji : https://www.zyxel.com/pl/pl/products_services/AC3000-Tri-Band-WiFi-System-Multy-X/explore-multy

openitforum.pl

Forum poświęcone przesyłaniu i przechowywaniu danych w małej sieci. Prezentujemy testy urządzeń oraz pomagamy w ich obsłudze i konfiguracji.
×

Powiadomienie o plikach cookie

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Wszystkie wymagane w tej kwestii informacje zawierają: Polityka prywatności, Regulamin oraz Warunki użytkowania.